Balansuur

Qigong, meditatie en meer

De titel ‘balansuur’ heeft Katinka zelf bedacht, omdat ze sessies verzorgt die niet onder een al bekende naam vallen. De basis is Qigong; qigong zou je het Chinese broertje (of zusje) van de Indiase yoga kunnen noemen. De vloeiende en zachte bewegingen worden met het doel ingezet de energiebanen in je lichaam beter te laten doorstromen. En dit zorgt ervoor dat spanningen en blokkades minder worden of zelfs worden opgeruimd. Net als bij yoga worden er ademhalingsoefeningen ingezet en speelt de ademhaling een grote rol bij de qigong oefeningen. Ontspanning in je hoofd, focus van gedachten en ontspanning krijgen alle aandacht, mede door de inzet van meditatie.

Naast de actieve, maar zachte oefeningen, wordt er ook wel eens een uitstapje gemaakt naar andere disciplines. Zo gaan we op zoek naar blokkades door aandacht te geven aan drukpunten of oefenen we ons in het herstellen en opladen na een dag vol prikkels. Vaak pakken we als vanzelf thema’s op die actueel zijn en spelen bij meerdere deelnemers. Dat is altijd een mooi proces dat geheel vanzelf verloopt.

Is een balansuur iets voor jou?

  • Je bent benieuwd hoe je efficiënter met je energie om kunt gaan
  • Je hebt lichamelijke klachten bv. nekklachten- en/of schouderklachten
  • Je bent benieuwd hoe je meer rust in je hoofd en lichaam kunt ervaren
  • Je wilt je graag wat soepeler bewegen
  • Je bent toe aan tijd voor jezelf

Wat kan het jou geven?

  • Een lichaam waar je de signalen sneller van oppakt en beter kunt ontspannen
  • Bewust zijn van het verschil en de interactie tussen (in)spanning en ontspanning
  • Grotere controle over je ademhaling en de vele voordelen die dat oplevert
  • Meer energie en inzicht in jouw interactie met de omgeving
  • Je leert je grenzen ontdekken en respecteren

Hoe ziet een balansuur eruit?

  • De sessie duurt 75 minuten
  • We starten met rust vinden en aftasten wat het lichaam te vertellen heeft
  • Ademhaling- en qigong-oefeningen sluiten aan bij de vraag vanuit de groep
  • We sluiten af met een meditatie en soms met yoga nidra
  • We praten nog even na met een kopje thee als je daar tijd voor en behoefte aan hebt

Wat draag je en neem je mee?

  • Comfortabele kleding waarin je prettig kunt bewegen (legging, joggingbroek of broek met voldoende stretch)
  • Zorg voor voldoende laagjes, zodat je iets uit- of aan kunt doen
  • Warme sokken zijn aan te bevelen voor de eindmeditatie
  • Je kunt een eigen mat meenemen als je daaraan gewend bent of als je extra comfort nodig hebt, er is voor elke deelnemer een mat aanwezig
  • Een grote handdoek, yogadoek of bijvoorbeeld een fleecedeken om over de mat te leggen, dit is voor de hygiëne Heb je een meditatiekussen? Neem die dan mee: het is altijd fijn om het kussen te gebruiken waar je aan gewend bent.

Wil jij eens proberen of een balansuur iets voor jou is? Voel je van harte welkom om een gratis sessie bij te wonen. Informatie over het aanmelden en de vergoedingen vind je onder het kopje ‘Aanmelden en tarieven’.